Maraton: Quo volas, Draco?

Komentář autora
tak tady je můj příspěvek do soutěže, k němu neumím nic říci, snad jen to, že je možná hlubokomyslnější než jsem sám chtěl...
žánr: Ostatní | přidáno: 18.2.2008 (12:18) | oblíbené 5

Sláva: Kam letíš draku?
Drak: Již vím, že ty smyslem života nejsi. Letím hledat Pravdu!
Sláva: A myslíš, že ji nalezneš?
Drak: Nalezl jsem Tebe, Slávo, proč ne ji?
Sláva: Slavné vítězství Ti přeji.
Pravda (sedící pod stromem a dívající se na nebe): Kampak, Draku?
Drak: Hledám Tě.
Pravda: Mě? vlídné pousmání Proč?
Drak: Myslím si, že jsi smyslem života.
Pravda: A proč si to myslíš?
Drak: Protože každý Tě chce znát.
Pravda: Pleteš se, Draku… o pravdu nikdo nestojí … Opravdu.
Drak: Jakto? Vždyť…
Pravda: Ano, ano, ano. Každý druhý se ke mně odvolává a nebo tvrdí, že chce slyšet pravdu, ale já mu nemám co říct. Jediná pravda, která je, jsou fakta. Holá bezůtěšná fakta. A ta berou víru a kolikrát i naději… ne mě nikdy slyšet nechtěli… každý zná pravdu: Svět je krásný. Nebe je modré. Ale to je nezajímá… Chtějí znát pravdu o tom, co příjde, ale oni ji znají. Smrt… vše živé směřuje ke smrti…
Drak: Smrt… hmmm
Pravda: Kam letíš, Draku?
Drak: Teď už vím, že ty smyslem života nejsi. Letím hledat Smrt.
Pravda: A myslíš, že ji nalezneš?
Drak: Nalezl jsem Tebe, Pravdo, proč ne ji?
Pravda: Pravda.
Smrt (brousící si kosu odpočívaje sedíc na kameni): Kampak, Draku?
Drak: Hledám Tebe.
Smrt: Pročpak?
Drak: Myslím si, že jsi smyslem života.
Smrt: Já??? rozesměje se Tak to se mýlíš.
Drak: Jak to?
Smrt: Nejsem smyslem života. To bych o tom musela něco vědět.
Drak: To je škoda… A co je tedy Tvým smyslem?
Smrt: Život.
Drak: Jak to, že život?
Smrt: To je prosté. Mým smyslem je život, protože díky mně je k žití.
Drak: Ale vždyť život bereš!
Smrt: Vážně? Já bych řekla, že ho dávám. Jak jinak by mohli přicházeti na svět Noví, kdyby byl plný Starců?
Drak: A co Ti starci?
Smrt: Ti jdou tam, kde jim bude líp.
Drak: A kde to je?
Smrt: Co já vím, nikdy jsem tam nebyla. Já pouze ukazuji cestu.
Drak: Hmmm…
Smrt: Pověz mi prosím: Proč se mě bojí?
Drak(vytržrn z rozjímání): Kdo?
Smrt: Živí.
Drak: Jsou na tomto světě rádi.
Smrt: I chudáci, mrzáci a žebráci, co třou bídu s nouzí a trápí se?
Drak: Ano, nic víc než život nemají a Ty je… promiň… a oni si myslí, že je o něj připravíš.
Smrt: Vážně??? udiveně
Drak: Ano, oni milu… Milují!!! Už to mám! rozletí se
Smrt: Kam letíš, Draku?
Drak: Vím, že ty nejsi smyslem života. Letím hledat Lásku!
Smrt:A myslíš, že ji najdeš?
Drak: Našel jsem Tebe, Smrti, proč ne ji?
Smrt: Tak si dej pozor, abys nevletěl v moji náruč!
Drak z dálky: Dám! Dě-Ku-Ji!
Láska (ležící v prachu cesty, ušmudlaná a pohozená s páskou kolem očí): Kampak, Draku?
Drak: Hledám Tebe.
Láska: Našels.
Drak: Ty se nezeptáš?
Láska: Láska se neptá… nemá proč.
Drak zaskočeně: Jsi smyslem života?
Láska: Ach… kdepak… už dávno ne…
Drak: Dávno?
Láska: Byly doby, kdy si svět myslel, že jím jsem… a byly doby, kdy bych odpověděla jinak… ale dnes? Dnes? Kdo vzdechne po lásce? Každý mě může mít… a každý mě měl… kdekdo mě stratil, kdekdo mě přehlížel, kdekdo mě odkopl, jak lehko děvu… a sám šel za peníze. Ach ne… smysl života se neválí v prachu cest... odhozen jak zhrzená láska…
Drak: A kam všichni od tebe šli?
Láska: Kdo ví, snad jinam šli hledat štěstí… a přec je miluji.
Drak: Štěstí?
Láska: Doufám, že došly, cesta je trnitá…
Drak: Ty ji znáš?
Láska: Ano… tolikrát jsem vedla zástupy poutníků ku štěstí… a tak málo jich došlo…
Drak: pojď, poletíš se mnou…
Láska: Jistěže, ráda.
Drak: Vzlítneme za štěstím.
Láska: Já už jsem šťastná.

Komentáře


reagovat Drakobíjcobijec - 2008-08-27 13:57:41
kník... pustil jsem si Edith Piaf a přečtl si tento svůj textík a vyskočili mi slzičky na tváři... knííí!!!


reagovat girappawt - 2008-03-13 08:46:17
Ja som zasa onemel. Veľmi rád by som vedel čo bolo nakoniec zmyslom života? To šťastie? (Ach škoda, že nemám už čas ale ešte koment dokončím.)


reagovat Padrak - 2008-03-13 07:08:18
Co se mi nelíbí: Úvod-to že není. Netvrdím, že je to špatně, ostatně v diskusi to píšeš, že je to jen část jeho hledání, ale přesto je to pro mne "obyčejného" takové "useklé".
Překlep: kdekdo mě odkopl, jak lehko děvu… jsem asi puntíčkář, ale obzvlášť v díle "filosofickém" pro překlepy není místo, v komentu se o nich někdo zmiňuje, ale "neoznačí je". Mně tam to "U" prostě chybí....

Co se mi líbí: Úplně všechno ostatní a moc, ale i tady se pokusím, abych to neměl tak jednoduché, být konkrétní-
Jak si hraješ se slovy--Sláva: Slavné vítězství Ti přeji
--Pravda: Pravda
To prosté využití formulace shodné s osobou, mi přijde geniální a zároveň (alespoň pro mne) těžké téma "odlehčí".
A na závěr, abych neklouzal po povrchu: "kdekdo mě odkopl, jak lehkou děvu… a sám šel za peníze". Myslím, že se "láska" podceňuje- to jak to vypadá "zvenku" ještě neznamená, že se dá koupit, koupit se dá sex. Ale možná, že jsem jen přílišný idealista a ještě spíš jsem si to špatně vyložil i tady je zřejmě "víc vrstev" nebo úhlů pohledu-to je spíš na dlouhou debatu v čajce a nebo lépe nad pár deci vína.....
Zpráva byla upravena: 2008-03-13 07:10:30


reagovat Ekyelka - 2008-02-29 09:24:29
Geh, budu za morouse. :) Podobné téma jsem už zpracované viděla, četla.
Tenhle text ale má svůj půvab, líbí se mi. (víc, než ten filozofický blaf, co mám na mysli) :)


reagovat Equel - 2008-02-22 19:59:54
Nádhera - to je málo řečeno! Ten kdo tohle napsal by zasluhoval minimalně na IKARA roku. Mohl bych to číst pořád do kolečka!
Zpráva byla upravena: 2008-02-23 19:37:13

Reakce:


Drakobíjcobijec - 2008-02-24 13:20:02
děkuji... nevím co to sice je IKAR roku... ale chápu to jako pochvalu... já se o soutěže zatím moc nezajímám... málo času a tak... tak si píšu iba pre radost... a když se s něčím můžu pochlubit jsem rád... děkuji


reagovat Dra - 2008-02-21 15:52:55
Do Textů nezavítám moc často - obvykle bohužel nemám na pročítání místních děl čas, ale na tohle jsem si ho našla. Zaujala mě ta forma dialogu, a tak jsem zkusmo přečetla první odstavec. A pak už jsem dychtivě četla dál. Vyplatilo se. Tohle dílo je velmi povedné a hodně dohání k zamyšlení...


reagovat Lord_Erik - 2008-02-20 19:21:35
Po dlouhé době další tvé dílo, které jsem se osmělil si přečíst. Alespoň podle oslavných komentářů jsem napjat očekával skvostné hlubokomyslné dílo - inu, zaznívá tam mnoho myšlenek a pocitů a velké množství je také schováno za textem, to rozhodně

Ovšem (snad se neurazíš, jen vyjadřuju svůj poctivý a upřímný názor:) na můj vkus stále trošku - jak to říct - nehluboké? Vzal sis do tlap zajímavé téma a zpracoval poměrně mistrně - ale pro mě, tvora filozoficky založeného a uvažujícího, je to trochu málo Zkrátka jsem se v tvém díle nedopracoval k pro mě alespoň trochu překvapivému závěru . . . snad jen můžu s potěšením říct, že bylo příjemné spatřit pár svých myšlenek napsaných tebou :)

Reakce:


Drakobíjcobijec - 2008-02-20 22:36:31
ehm... já se také považuji za filosoficky založeného drakodlaka-elfku... a tím že jsem své dílko nazval hlubokomyslné jsem zkutečně chtěl naznačit že je třeba se u něj mnohem více zymyslet... proč pravda jen tak sedí pod stromem a hledí na nebe? protože je prosťáček protože je to nejprostější co můžeš potkat. Proč láska má pásku na očích? Ne proto že je slepá a již vůbec né že by byla pirát nebo jí to tak prostě slušelo, láska nechce vidět ani to kolikrát nepotřebuje... atd. když se podíváš pozorně jistě zjistíž že je to hlubší a hlubší... a proč sis tam nenašel přímé vyjádření? Na co? Já nechtěl říct tohle je pravda (přečti si bibli, ta to také říká a jak chudák bible dopadla...) já chtěl donutit k zamyšlení zajímavou formou naznačit názor autora, který však není důležitý. u žádného dílka autor není to nejdůležitější (nebo by neměl být) důležitější na díle je odezva a přístup... v okamžiku že dílo osloví čtnáře, zaujme pohorší vyvolá emoce nartolik silné že má potřebu se o tom vyjádřit dál je to dobré dílko... drak (elf i člověk a všechny bytosti) prostě vidí to co vidět chtějí... kdo chce hledat větší hloubku na něčem co je ploché jako papír prosím jistě jí najde... jak jsem se již zmiňoval jde hodně o přístupu. (nemám rád díla kde máš všechno na háku... fylosofická otázka by byla jak si kdo toho draka tu smrt tu pravdu představoval... i když by se na ní vyřádil i psichiatr)


Adriel - 2008-02-21 15:35:12
Je mi líto, ale nemůžu nereagovat. Prosím, aby si nikdo nebral Bibli do úst jako komparační předmět. Jsem sice ateista, ale tady je myslím použití obsahu slova, které v sobě Bible nese, dost odvážné a nemístné.
A k tomu druhému.
Ano, kdo chce hledat, vždy si najde. Když mluvíš o psycholozích, přečtete si Jungovy spisy o pohádkách a co v nich viděl a nalezl. Je toho na několik knih. Nepřipadá vám pak tento argument zvláštní?
Ve všem něco objevíš, když chceš, ale tím bych hloubku nedefinoval. Dílo to je dobré, ale psát v úvodu, že je hluboké, mi připadá trochu nafoukané.


Lord_Erik - 2008-02-21 15:36:24
DDB: Tak snad mě nepovažuješ za tak nesmírného ignoranta, který si to jednou zběžně prolétl očima a už tady směle chytračí. Naopak, četl jsem pozorně, dlouho (to ne proto že bych nemuě číst rychle ;) a několikrát. Nechtěl jsem tvé dílo urazit, rozhodně není ani plytké ai povrchní. Jak jsem řekl, některé myšlenky v textu jsou jasné, některé se před zvědavým čtenářem schovávají a ten se k nim musí teprve dopracovat. Přímé vyjádření jsem ani nehledal; otázka smyslu života je tak složitá, že najdete-li jednu odpověď, můžete být chvíli spokojeni, jenže po jisté době se často vynoří jiné aspekty života, které vás zase posunou o něco dál, nebudete-li je ignorovat. Což mě nutí poznamenat, že těchto "smyslů života" je víc než jen čtyři (jen tak naokraj). Bibli jsem četl (přiznávám však, že ne celou) a jak dopadla? Copak mohla dopadnout líp? O moc ne, vždyť je to jedna z nejslavnějších knih a co vše dokázala a jejím prostřednictvím bylo dokázáno :) Co se hledání hloubky v něčem plochém jako papíru týče, to je dobré leda tak pro idealisty, žijící v iluzi, že na poušti naleznou rajčata . . .

Jinak já také nemám rád díla, kde je vše přímo naservírováno, která svůj názor vnutí a nenechají místo pro vlastní úvahy, to s tebou souhlasím (jinak tvé příklady bych moc za filozofické otázky nebral - lepší by byla proč ten drak vlastně smysl hledá? Co v něm ho k tomu vede? . . .)

Ovšem pokud jsem se tě nějak dotkl, tak máš mou upřímnu omluvu :) Mě se tenhle textík skutečně líbí a nechtěl jsem ho nijak pošpinit.


Drakobíjcobijec - 2008-02-22 14:13:30
Adriel: bibli mám rád, nemám rád církev. mám zevšeho nejradši prví kapitolu... né pro obsach ale formu...

Jak dopadla , tisíce čtenářú a každý si v ní hledá jinou pravdu... (církev tu oficiální pravdu třímá v rukách a co jejím jménem provedla... a nejhezčí věc na tom je že přizmná že v tomhle se zrovna mýlila ale Tohle už je zkutečně ta pravá pravda!)

To že jsem napsal na začátku že je hlubokomyslná mělo skutečně být pouze radou čtenáři aby si nad ní zamyslel... nic víc nic míň... žel jsem to asi špatně formuloval... ano možná jsem trošičku překvapený co se mi povedlo napsat (sám to nechápu a obdivuji)... ano asi to bylo mírně samolibé... a myslím že jsem jen napsal že je to o krapet vác hlubokomyslňejší než jsem sám chtěl.

Erik: ne neurazil jsi mě, jen mě pobořila formulace sdělení... hold z ničeho víc se v psaném textu tón jakým je zdělení podáváno nedá... a to je jediná věc kterou nemám na psaní rád... dochází tak občas k menším nedorozuměním a občas k větším.
A já tu nikde neřekl že jsou čtyři já zachytil jenom část jeho putování... kdo ví kolem koho prošel než se dostal ke slávě... (a to jsem se pokusil vyjádřit tím jak se určité pasáže opakují... hledá... hledá... nachází... a přec stále tápá... hledá...)
P.S.:Mimochodem podle mě není vůbec dobré se ptát otázkou proč... na otázku proč totiž existuje ticíse různých proto a na každé to proto tisíce různých proč. Lepší k pochopení je se zamyslet nad tím jak jinak bez toho proč se dostat k odpovědi... to mimochodem lépe pomáha se zamysled nad dným problémem už při samoptné formulaci a pomůže to nasměrovat otázku směrem kterým sám chceš...


Lord_Erik - 2008-02-22 16:25:13
Tos mě špatně pochopil, nechtěl jsem naznačit, že tě napadají jen čtyři - jen tak na okraj jsem chtěl říct, že jsem nad tím popřemýšlel a napadly mě i další :) Co se týče formulace, přiznávám, občas mi dělá problémy vhodně a přesně vyjádřit svou myšlenku ^^; ačkoliv . . . "hold z ničeho víc se v psaném textu tón jakým je zdělení podáváno nedá" nepřeložil bys mi to? :D (nic ve zlém, jen mi uniká pochopení věty)


Drakobíjcobijec - 2008-02-22 19:24:39
tak ty reakce už jsou asi dvakrát delší než ten textík... co jsem tím myslel to co jsem řekl: že z psaného jazyka se pouze formulací a uspořádáním slov dá krapet odtušit jejich podtón a citové zabarvení hlasu (já také nejsem mystr slova...)


reagovat Elvien - 2008-02-20 17:26:37
Před Tebou se skláním, moudrý draku!
Před Tebou se skláním, příteli.
Víš dobře, že nejdřív mému zraku,
tato slova byly dopřány.
A já je obdivuji a miluji.

Avšak i když radost kazit Ti nechci,
jestli sis myslel, že zúčastnit se nechci,
tak věz, že tenhle maraton
ještě dostane nějaký ten tón.



reagovat Renendaen - 2008-02-19 19:50:52
tak tohle se mi hodně zalíbilo, má to hloubku a to se mi moc zamlouvá


reagovat synibe - 2008-02-19 16:26:42
Fíha, to je moc pěkné. Opravdu je to k zamyšlení. Mě ztoho napadlo, že drakovýmsmyslem životřa bylo právě hledání toho smyslu. Přitom si to ten drak ani neuvědomil. Ale až si to uvědomí, tak už tento konkrétní smysl ztratí. Tak mě napadá, že když hledáme smysl života a najdem jej, může být naprosto nečekaný a jiný, než bychom předpokládali.
Zpracování je také moc pěkné, nevídané. Mě se to velice líbí.

Reakce:


Drakobíjcobijec - 2008-02-19 19:10:57
a já doufal že je z toho celkem dost čitelné že autor sám považuje za smysl života štěstí... ke kterému nejkrásnější avšak nejhůře schůdná cesta vede spolu s láskou... ale to je jen názor aoutora který se (jak autor sám doufá) v příběhu odráží... ale samozřejmě kolik bytostí tolik smyslů života a tolik cest... a jak autor sám podotkl nejkrásnější na poezii je to že každý si ji může vyložit zrovna tak jak se cítí a jak si ji vyložit chce... a pokud vás to vážně oslovilo jsem velice šťasten...


Yeyra - 2008-02-19 19:16:34
tak tvůj záměr jsem pochopila
ale když na tom začneš hledat ten svůj smysl (tytedy už ne, protože jsi ho napsal) je to hodně hlubokomyslný...


reagovat Adriel - 2008-02-19 16:09:20
Tak zas tak hlubokomyslným bych to neoznačil, ale líbí se mi to. Hlavně zpracování formou scénáře, které tu zatím chybělo

Reakce:


Drakobíjcobijec - 2008-02-19 19:26:56
No dobrá... asi dost záleží na přístupu... ale co já vím... možná mi příjde mnohem hlubokomyslnější už jen proto že jsem do něj vložil -pro mne samého až neuvěřitelné- množství myšlenek...

každopádně souhlasím s tím že je zde málo scénářů ale myslím že to co zde leží krom formy se scénářem nemá nic společného sám to chápu jen povídku které by přílišné vložení nepřímé řeči mohlo uškodit... respektive působí lépe formou scénáře každopádně nepovažuji za vhodné ji jako scénář chápat (a už vůbec ne používat -ačkoli by to mohlo být zajímavé... avšak myslím že je to povídka... zvláštní, ale povídka.)


Elvien - 2008-02-20 17:20:08
Myslím, že je sde mnohem vhodnější slůvko než scénáš dialog


Maxim - 2008-02-20 18:04:11
Vzhledem k poznámkách kurzívou které jediné určují co a jak se kromě rozhovoru děje je to jasně scénář.


Adriel - 2008-02-20 18:46:42
Souhlas s Maximem. Slovem scénář se nemyslí nutně dílo zamýšlené k divadelnímu či filmovému zpracování, jako spíš literární forma zapsání dialogu. Tedy musím si stát za tím, co jsem napsal dříve.


Drakobíjcobijec - 2008-02-20 22:45:48
ano, ano, ano, je to psáno formou scénáře, není to však scénář. (scénář je od slova scéna, což je divadelní prvek).
A není to jedno?


reagovat Yeyra - 2008-02-19 15:39:34
bože... já přemýšlím o smyslu života...
je to zarážející, udivující a mrazuběhající Vážně mi z toho běhá mráz po zádech... Až mě to děsí...

Jediné, co ti můžu vytknout je sem a tam se vyskytující překlep

Reakce:


Drakobíjcobijec - 2008-02-19 19:30:52
Pro tebe jen Dbb

za všechny překlepy se moc omlouvám... pokud na to příjdeš (na smysl života) asi budeš o krůček blíž k osobnímu štěstí... tak přeji úspěšné hledání. Jsem rád že to nutí k zamyšlení...


Yeyra - 2008-02-19 20:17:50
dobře, koukám, že sis to přebral úplně jinak, než by mě napadlo..... (a já to myslela jen jako fascinovaný výkřik do prázdna...)


reagovat Maxim - 2008-02-19 15:31:15
Napsat to celé formou scénáře je výborný nápad. Jinak vcelku vážné téma hledání smyslu života je tady podáno lehce a s humorem. Pro mě není co vytknout.

Reakce:


Drakobíjcobijec - 2008-02-19 19:41:49
Hledání smyslu života... a nebo jen hledání smyslu u nesmyslů? Pravda je prostá... ale popravdě, někdy si ani nejsem jist zda-li můžu být autorem... občas si připadám jako pouhý zapisovatel... a nejděsivější na tom je že ten příběh se sám rozvíjí tak jak sám CHCE...

Vážné téma... (Dbb neumí být vážný, vážně!)... a pak nevím zda-li je úspěch že je to lehké a podávané s humorem... ale rozhodně to chápu jako chválu a tu mám děsně rád... Wrrrrauuum


reagovat Radian - 2008-02-19 09:37:57
Hlbokomyseľné a pritom veľmi ľahké .


reagovat Salamandra - 2008-02-18 13:09:28
pěkné, jako vždy k zamyšlení, moc se mi tvoje tvorba líbí



Souhlas s poskytnutím osobních údajů
design © Olven